نگاه فردی به نماز از مصادیق افکار انحرافی است

نگاه فردی به نماز از مصادیق افکار انحرافی است

قرآن ایران فرهنگی و هنری 1403/02/10 13:04 لینک خبر در سایت اصلی
مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری با تأکید بر اینکه نگاه فردی به نماز از مصادیق افکار انحرافی است، گفت: ما امروز نمازخوان داریم اما اقامه کننده صلاة نداریم یعنی هر کسی نگاه انفرادی دارد و فارغ از حیات اجتماعی مسیر خودش را طی می‌کند حال آنک...
به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طاهری ، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان امروز ۱۰ اردیبهشت‌ماه در جمع دبیران
دستگاه‌های اجرایی استان با اشاره به اینکه واژه «صلاة» در
عمدتاً با مفهوم و ریشه واژه «اقامه» همراه است، اظهار کرد: ترکیب صلاة و اقامه نمودار یک ویژگی برتر از مسلمانان است یعنی ترکیب نماز به علاوه اقامه تجلی‌گر مرتبه والای اسلام است زیرا کسی که مسلمان می‌شود قاعدتاً نماز یکی از باورهای او خواهد بود.
وی با ذکر اینکه اقامه الزاماً به معنای قرائت نیست بلکه معنی نصرت کردن ولی خدا برای اقامه دین را دارد، ادامه داد: لذا در قرآن می‌فرماید «رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلَاةِ» (ابراهیم/۴۰) یعنی خدایا کمکم کن نماز را برپا دارم. به تعبیر قرآن در فراز «وَإِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخَاشِعِينَ» از آیه ۴۵ سوره بقره، اقامه نماز امری بسیار بزرگ و دشوار است و لذا حتماً باید با نصرت همراه باشد.
طاهری بیان کرد: اقامه نماز عملی است که به تصریح آیه «وَمَا تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ مِنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ» (بقره/۱۱۰) خداوند بر آن آگاه است؛ بر طبق نص صریح قرآن، «اقامه نماز» و نه «قرائت نماز » از جمله ویژگی‌ها برای مرتبه ایمان دانسته شده که بالاتر از مرتبه اسلام است و یکی از نشانه‌های ایمانی هر مؤمن میزان اهتمام او برای برپا داشتن نماز می‌باشد.
این مدرس حوزه و دانشگاه با استناد به شذره اول از شذرات المعارف مرحوم آیت‌الله شاه‌آبادی، تأکید کرد: این استاد قائل به وجود ۲ نوع نگاه یعنی اسلام انفرادی و اسلام اجتماعی است؛ امام خمینی(ره) نیز در صحیفه خطاب به کسانی که نگاه انفرادی به اسلام دارند، می‌فرماید: «ای بی‌خردان، نسبت اجتماعیات قرآن و حتی روایات اهل بیت به انفرادیات آن از صد به یک هم بیشتر است».
طاهری ادامه داد: مرحوم شاه‌آبادی اقامه نماز را یکی از مصادیق اجتماعیات می‌داند و قائل است که خدا از شما در مورد چقدر نماز خواندن نمی‌پرسد بلکه می‌پرسد چند نفر را نمازخوان کردید. اینکه کسی در اتاق خودش و همکارش هم در اتاق خودش نماز بخوانند از مصادیق اسلام انفرادی بوده که خواست دین نیست بلکه از ما خواسته شده نماز را به
برپا کنیم یعنی کسی که نماز را به فرادی می‌خواند به تعبیر قرآن «مُقِيمَ الصَّلَاةِ» نیست.
وی با بیان اینکه میان اقامه کننده و قرائت کننده نماز تفاوت وجود دارد، افزود: «يَا بُنَيَّ أَقِمِ الصَّلَاةَ» (لقمان/۱۷) یک توصیه از نبی خدا و «رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلَاةِ» (ابراهیم/۴۰) دعای انبیای الهی است که از خدا می‌خواهند خود و فرزندانشان را از اقامه‌کنندگان نماز قرار دهد تا در روز قیامت لشکری از نمازگزاران آنها را همراهی کنند.
طاهری با اشاره به اینکه اقامه نماز نشانه ایمان است، توضیح داد: به تصریح آیه «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ» (اعراف/۹۶)، انسان اگر اهل ایمان شد، خداوند برکاتش را از آسمان و زمین بر او جاری می‌کند. در اینجا سخن از من یا تو نیست بلکه تعبیر «أَهْلَ الْقُرَىٰ» استفاده شده است یعنی یک شهر را یا اداره خودمان را اگر نمازخوان کردیم، این برکات بر ما جاری خواهد شد. لذا وظیفه ما تربیت نمازخوان است و نه فقط نماز خواندن که این آرزو و توصیه انبیای الهی نیز بوده است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با تأکید بر اینکه نگاه فردی به نماز مصادیق افکار انحرافی اسلام است، گفت: فهم درست از اسلام این است که بتوانیم چند نفر را نمازخوان کنیم و تفاوت امام با بقیه افراد همین است.
طاهری در پایان گفت: ما امروز نمازخوان داریم اما اقامه کننده صلاة نداریم یعنی هر کسی نگاه انفرادی دارد و فارغ از حیات اجتماعی مسیر خودش را طی می‌کند حال آنکه تمامی آسیب‌ها و ناهنجاری‌ها برخاسته از همین فقدان «اقامه» نماز است.
انتهای پیام